piątek, 4 września 2015

Ósmy wykup obligacji spółki Eurocent z oprocentowaniem 10%


Choć lokaty są wciąż najpopularniejszą formą lokowania kapitału, niemal od początku istnienia bloga wybrałem przeniesienie środków na obligacje. To wtedy właśnie zaczynały się spadki, trwające nieprzerwanie do dziś.

Teraz zbieram tego owoce. Wczorajszy, ciekawy artykuł Lions banku 30 inwestycji, które mogą dać zarobić więcej niż na lokacie wymienia różne alternatywy do lokat, tak lepsze, jak gorsze. Obligacje są oczywiście w czołówce tych lepszych, a ja mogę to potwierdzić w praktyce.

Wydarzeniem mijającego tygodnia jak dla mnie był bez wątpienia poniedziałkowy wykup obligacji firmy Eurocent. Co prawda obligacje te należały do kategorii pewniaków i ani przez chwilę nie wątpiłem, coś tutaj może się nie powieść. Ale radość z zakończonej inwestycji jest zawsze taka sama, bez względu na to co się działo po drodze:)


Informacja o wykupie
Ale tak to jest z obligacjami. Chociaż działają na podobnej zasadzie jak lokaty, to depozyty zakładamy jedna po drugiej bez przywiązywania uwagi do ich nazw czy banków. W końcu i tak gwarancja BFG jest taka sama wszędzie, więc obojętne czy będzie to Idea, neoBANK czy SKOK Arka

Z obligacjami jest inaczej, tutaj są emocje bo nie ma gwarancji BFG a jedynie zaufanie, że spółka bierze naszą kasę na rozwój i podzieli się z nami zyskami.  Dlatego własne wykupy można wyrecytować z pamięci, nawet jak jest ich dużo.

Dla mnie to już ósmy wykup obligacji, a trzeci w tym roku. Spośród wszystkich dotychczasowych inwestycji w obligacje, spółka Eurocent to był największy pewniak. Nic dziwnego skoro spółka posiada rating AAA rzadko spotykany wśród firm. 

Potwierdzenie wypłaty na rachunku maklerskim

W poprzednich latach zdecydowaną większość środków przenosiłem z lokat na obligacje. Obecnie wybieram także inne alternatywy do lokat, lepiej oprocentowane od obligacji. Ale i tak wśród alternatyw w dalszym ciągu obligacje są jedną z najciekawszych możliwości. Dziś na PP3 omawiam kolejną emisję spółki z tej samej branży co Eurocent, na którą zaczynają się zapisy.

Oczywiście nie należy przesadzać z ilością środków przeznaczanych na obligacje. Eurocent wymagał minimum 20.000 zł na dwa lata. Dawał w zamian 10% zysku z płatnością co kwartał. Takie oferty były zresztą normą w ofertach opisywanych na PP3 w drugiej połowie 2013 roku.

Kolejna spółka, którą dobrze będę wspominać:)

Dziś wymagania kwotowe są jeszcze mniejsze. Pozwala to na ostrożne planowanie własnych inwestycji, a stopa zwrotu i dotychczasowe wykupy zachęcają do dalszego inwestowania na tym rynku.

Dla osób zainteresowanych wykupami przypominam listę poprzednich wykupów. Pierwsze pięć, które miały miejsce w ubiegłych latach, zebrałem w jednym artykułów na blogu Arkana obligacji na początku tego roku.
1-5 Pięć wykupów obligacji czyli przewodnik dla początkujących

W czerwcu tego roku pisałem o dwóch tegorocznych wykupach spółek Logzact oraz Mikrokasa:
6. Wykup obligacji firmy Logzact oprocentowanych na 15%
7. Wykup obligacji firmy Mikrokasa oprocentowanych na 10%

13 komentarzy:

  1. Gratuluję udanej inwestycji. Ja nie mam zaufania do obligacji p może dlatego że kiedyś wtopiłem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Twój brak zaufania jest całkowicie zrozumiały, ja mam to samo w przypadku funduszy, którym dawałem wiele szans i za każdym razem byłem rozczarowany.

      Z obligacjami jest zupełnie inaczej, dla mnie to po prostu lokaty podwyższonego ryzyka, które jak dotąd sprawują się całkiem przyzwoicie. Ale od tego roku próbuję sił w innego typu inwestycjach, ale to już tematyka nie na ten blog.

      Usuń
  2. Polcan, pod koniec stycznia 2015 zainwestowaliśmy w roczne obligacje alkoholowe. Miała być w ciągu 3 miesięcy ustanowiona hipoteka na nieruchomości.
    Ja do tej pory nie dostałem żadnego pisma z potwierdzeniem ustanowienia hipoteki. A Ty?
    Czy to powód do niepokoju?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pamiętam w lutym informowano nas o podpisaniu zgody na połączenia trzech serii obligacji oraz ustanowieniu hipoteki na nie.
      W marcu otrzymałem pocztą pismo w którym była szczegółowa informacja na ten temat w wyszczególnieniem numerów KW oraz miejscowości itd.

      Usuń
    2. Na marginesie dodam, że każdy z nas może sprawdzić wpisy do ksiąg wieczystych pod tym adresem:
      https://ekw.ms.gov.pl/eukw/pdcbdkw.html

      Usuń
  3. Tak, podpisywałem i wysyłałem porozumienie, że się zgadzam na zabezpieczenie trzech serii obligacji jednym oświadczeniem.
    Pismo z numerem KW było, ale przed ustanowieniem hipoteki.
    Myślałem, że będzie jeszcze pismo po ustanowieniu, że faktycznie hipotekę ustanowiono, bo przecież na słowo im nie będę wierzył.

    Ale dzięki za ten link. Widać tam, jakie są kwoty zabezpieczeń i kto jest administratorem hipoteki.
    Nie widzę tylko jednego - wartości nieruchomości (podobno ponad 8 mln zł - wg biegłego rzeczoznawcy majątkowego, ale chyba nie dostaliśmy papieru z tą wyceną rzeczoznawcy).
    To moje pierwsze obligacje, więc przepraszam, że tak dopytuje.
    To jak z tą wartością nieruchomości? Da się to gdzieś sprawdzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabezpieczenie jest potrzebne tylko i wyłącznie w przypadku niewypłacalności spółki czyli upadłości układowej lub likwidacyjnej.
      Ja liczę oczywiście na spłatę w terminie tak odsetek jak i wykup obligacji. Nie przywiązuję takiej wagi do "obligacyjnego BFG". Niemniej jednak można wysłać zapytanie do spółki czy też administratora hipoteki.

      Usuń
    2. Ja również liczę, że wszystko będzie OK.
      Szczerze mówiąc, w ogóle się tym nie martwię, bo i tak co ma być, to będzie :)
      Tylko chciałem się upewnić, czy to ja przegapiłem jakiś papier/mail, czy po prostu my, obligatariusze, nie dostaliśmy żadnego dowodu wartości nieruchomości.
      Widzę, że nie dostaliśmy. Wspomniano tylko, ile ta wartość wynosi (podobno).

      Dzięki za odpowiedź.
      Nie będę już teraz dopytywał spółki/administratora.
      Ale na przyszłość wydaje mi się, że trzeba zwrócić na to uwagę jeszcze przed przelaniem jakiejkolwiek kasy spółce.
      Bo jakby się w przypadku problemów spółki okazało, że nieruchomość jest naprawdę warta 1 mln, a nie 8, to byłby problem z odzyskaniem kasy (choć zapewne i tak nie jest to łatwe).

      Usuń
    3. Nie przegapiłeś, masz dokładnie to co ja. Nie martwmy się na zapas, w styczniu wykup i mam nadzieję, że będę tu o tym pisał.

      Usuń
  4. Polkan, czy moze coś wiesz na temat Polfy? Mamy obligacje serii C i nie wypłacają odsetek. Moze wiesz w jakiej oni są formie/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wyglądają zbyt dobrze. Info znajdziesz np. tutaj
      http://www.stockwatch.pl/gpw/polfa,wiadomosci,wyniki.aspx

      Usuń
  5. "Eurocent wymagał minimum 20.000 zł na dwa lata. Dawał w zamian 10% zysku z płatnością co kwartał."

    Wymagał 15.000 zł. Chyba, że każdy dostał inną ofertę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ofercie którą dostałem był zapis o minimalnym zapisie na 20k.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...