wtorek, 19 stycznia 2016

Maksimum oburzenia u spokojnego z natury człowieka po wizycie w Lion's bank


Dziś na PP3 przedstawiłem lokatę strukturyzowaną z Idea bank o nazwie Absolute Selection. Oferuje ją także Lion's bank, ale pod przykrywką lokaty rentierskiej. W końcu lokata rentierska brzmi dużo lepiej aniżeli mało popularna struktura.

W bankowości wiarygodność to jednak bardzo rzadka cecha. Tutaj ciągle rośnie ilość gwiazdek, odnośników, haczyków i dodatkowych warunków do wszystkiego co się wyróżnia na rynku. I wszystko wskazuje na to, że ta tendencja będzie się wciąż  nasilać.


Nic też dziwnego, że rośnie także ilość skarg. Po mocno wątpliwym sposobie oferowania struktury dostałem mail o bardzo wymownym tytule Maksimum oburzenia u spokojnego z natury człowieka. Wizyta w Lion's może bowiem nieźle zagrzać nawet zagorzałego stoika.


Szanowny Panie Redaktorze Bloga,

Chciałbym przedstawić Panu krótko pewne zdarzenie i zapytać o poradę, co mogę jako klient indywidualny uczynić.

Otóż skorzystałem z promocji lokaty dla nowych środków na 9 miesięcy i 3% odsetek w Lion’s Banku. W czasie osobistej wizyty w placówce mój wniosek został bez zastrzeżeń rozpatrzony pozytywnie przez bankiera i jego komputerowy system. 


Kiedy 10 dni później pojawiłem się z członkiem swojej rodziny, aby nadać mu pełnomocnictwo do dysponowania lokatą, przez całkowity przypadek okazało się, że tak zwany System dokonał korekty w umowie i moja lokata ma już parametry oprocentowania 0,5%. Jako powód przedstawiono mi okoliczność, iż w relatywnie nieodległym terminie posiadałem niewspółmiernie mniejszą kwotowo lokatę terminową w banku, stanowiącym wspólną grupę kapitałową tj. Idea Banku. 


W środkowej części górnego paska widać: oddział Idea Bank S.A.

O ile samo stanowisko banku zmodyfikowane po tych kilku dniach, byłoby dla mnie nawet do zrozumienia, to oburzył mnie fakt, że nie zostałem poinformowany, że część kwoty uznanej za stare środki spowodowała opisane wyżej konsekwencje stanowiące zapowiedź wielkokwotowych strat odsetkowych. Gdyby nie przypadek, po 9 miesiącach dowiedziałbym się o czymś całkowicie odmiennym, niż się z bankiem umówiłem. Jak na ironię, gdyby pieniądze w dzisiejszych czasach były znakowane, okazałoby się niechybnie, że cała powierzona kwota była nowymi środkami, nie mającymi nic wspólnego z wkładem terminowym w Idea Banku.

Nie jestem małostkowym pieniaczem, ani hejterem z upodobaniem nazywającym banki „bangsterką”, ale w tym wypadku odczuwam nieodparta potrzebę jakiejś skutecznej interwencji. Tylko nie mam wiedzy i doświadczenia, jak to zrealizować, aby być skutecznym, a nie tylko bić pianę. Samą potencjalna reklamacje do centrum obsługi klienta banku definiuję wstępnie jako całkowicie bezcelowe bicie piany.

Nosi to wszystko znamiona oszukiwania bez najmniejszej nawet finezji klienta, którego zadowolenie ma być ponoć dla banku tak istotne. Nie mam obowiązku jako klient śledzenia powiązań kapitałowych instytucji finansowych legitymujących się odmiennymi nazwami i logo. Jeżeli nawet znacząco mniejsza część powierzonej kwoty nie została regulaminowo zdefiniowana jako nowe środki, indywidualne podejście do klienta w tzw. private banking nakazywałoby wystosowanie w jakiejkolwiek formie powiadomienia o błędach. Nie odmawiam bankowi prawa do odstąpienia lub rewizji w umowie, ale zarzucam mu brak wystosowania podstawowej informacji dla mnie. Nawiasem mówiąc przemyślnie działający System powinien dawać stosowny sygnał już na etapie próby wdrożenia jakiegoś zamierzenia przez klienta, a nie weryfikować go potajemnie w tle.

Tak jak wspomniałem, to dla mnie szokujące i oburzające !

Może doświadczenie Pana Redaktora podsuwa Panu jakąś metodę zadziałania ? Zarząd Banku?, KNF?, ...a może jestem śmieszny z takimi pomysłami ?


Nigdy dotąd jeszcze nie korzystałem z Lion's banku, a w Idea bank wyzerowałem już środki. Banki te cieszą się jednak bardzo dużą popularnością wśród czytelników, więc może ktoś z Was może już spotkał się z podobną sytuacją i interweniował w tej sprawie.

28 komentarzy:

  1. Kontrowesryjne podejście Lion's banku. Kiedy zakładałem lokatę dla nowego klienta informowano mnie, że nie ma znaczenia czy jestem klientem Idea Banku.
    Z tego co pisze czytelnik bloga jeśli Lion's chce być konsekwentny to nie powinien traktować klienta IB jako nowego. Zatem jak wiatr zawieje, tak ....

    A co mówi na ten temat regulamin opisanej lokaty?

    OdpowiedzUsuń
  2. I znów problem nowych środków :( !!!
    Ty myślisz o likwidacji bloga a tu się aż prosi o artykuł na ten temat ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mówię o likwidacji bloga, tylko o rzadszym pisaniu lub dłuższej przerwie. Nie da się przez wiele lat żyć tylko i wyłącznie samymi blogami, choć może to być naprawdę fajna sprawa.

      Ale jak ktoś napiszę taki artykuł jak Paweł, który jest autorem elokwentnego maila, ku przestrodze innym, to nie ma problemu, zawsze można to wstawić.

      Usuń
  3. Myślałem że na lokacie nie można oszukać klienta - myliłem się. Panowie politycy proszę się wykazać i zlikwidować tę patologię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mówcie mi prorok - pisałem chyba ze 2 miesiące temu tutaj w komentarzach o tym, że będą pewnie szukać sposobu orżnięcia nawet na lokatach.
      No a Pana z listu witam w klubie "uświadomionych na sobie" o kulturze bankowości w Polsce. 16 mld zysku rok w rok ...

      Usuń
  4. Ostatnio przeglądałem ofertę lokat tego banku i czytałem regulamin chyba lokaty desire- dla nowych środków w stosunku do stanu z 20 grudnia- (wiedza tajemna bo trzeba się zalogować żeby sprawdzić ich ofertę:) i muszę przyznać że było jasno napisane że też liczy się zaangażowanie środków w idea
    wniosek - należy czytać regulamin
    a nauczyłęm się po tym jak chciałem założyć kilka lokat cloud w idea ale po pierwszym wniosku okazało się że można tylko jedną - miałem nauczkę więc już czytam

    OdpowiedzUsuń
  5. Polcan BZWBK rozsyła sms-y " Podwójne oprocentowanie". Wart w to wchodzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki co nic takiego nie dostałem.

      Usuń
    2. Biedny klient, nie wiedział... Popłacz się, to powinno poprawić humor :) Tyle milionów straty :D

      Usuń
    3. Napisz coś więcej o tym" wbk podwójne oprocentowanie"

      Usuń
  6. Ja rowniez nie dostalem promocyjnego oprocentowania ale trzeba przyznac ze to nasza wina,regulamin jasno mowi,ze idea i lions to ten sam bank

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dziś Ping Pong oprocentowany 2,35, hahaha

    OdpowiedzUsuń
  8. W regulaminie produktu jest to jasno napisane, więc winić należałoby tylko siebie. Oczywiście tzw. opiekun mógłby wykazać sie w tym przypadku dobra wola i poinformować klienta, niemniej nie musiał. Warto tez na bieżąco śledzić sytuacje samemu online.
    Jeśli chodzi o kwestie nowych środków to nie jest tak jak tutaj w komentarzach wyżej wyczytałem ze liczy sie stan na 20 poprzedniego miesiąca. Ten zapis działa w idea banku w stosunku do lokaty o podobnych założeniach na oprocentowaniu 2.8 (nazwy dokładnej nie pamietam ale do sprawdzenia na stronie, chyba power w każdym razie na 6 lub 9 m-cy)a stan nowych środków weryfikowany będzie na dzień założenia lokaty. Tutaj mamy mowę o lokacie na 6 lub 9 m-cy, min. 100k zł i zupełnie inne zasady. Sprawdzenie czy są to nowe środki będzie miało miejsce w przyszłości, ścisłe określonego dnia określonego zależnie od tego w jakim czasookresie znajdzie sie data założenia lokaty.
    To tak po krotce. Zainteresowanych odsyłam do karty konkretnego produktu dostępnego na stronach obu banków jak i pewnie w placówkach.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do kiedy klient ma śledzić sytuacje samemu online - do ósmego miesiąca trwania lokaty ?

      W jakiej przyszłości niby ma mieć miejsce sprawdzenie i w jakim określonym dniu - jak już bank zarobi sobie na śmieciowych odsetkach ?

      Propozycje lokaty dla starych środków nie są zawierana na 0,5%.

      Na szczęcie jest wiele banków. Na pseudouczciwe instytucje, zasłaniające się nietrasparentnymi regulacjami jest prosta metoda - nigdy więcej nie wracać do nich z pieniędzmi.

      No proszę, teraz w standardzie private banking trzeba być śledczym i sprawdzać, czy bankier prowadzący nie wpuszcza klienta w kanał.

      Usuń
    2. Po pierwsze nie trzeba śledzić samemu sytuacji "do ósmego miesiąca". Wystarczy po prostu przejrzeć kartę produktu o której wspomniałem w poprzednim komentarzu. Jest to aż jedna strona i to nawet nie pełna tekstu tylko w formie czytelnej tabelki z której jasno wynika zarówno to że liczą się środki w Lion + Idea Banku, jak również z jakiego dnia saldo będzie porównane. I to właściwie wystarczy - jedna strona - chyba nie tak dużo jak na założenie lokaty... Oczywiście też wygodniej mi jest jak ofertę przerobi Polcan i dokładnie opisze wraz z szczegółami i na co uważać, a jeszcze inni dodadzą dodatkowe smaczki w komentarzach, ale samemu też się da.

      Wracając do głównej treści to wystarczy to co napisałem, czyli krótka analiza własnych środków + 1 strona A4 i wszystko jasne. Dla pewności można jeszcze samemu sprawdzić w dniu ustalania oprocentowania (sprawdzania salda) który jest jednoznacznie określony również we wspomnianej wyżej karcie produktu, tak więc dodatkowo można, nie trzeba wejść raz na stronę. Moim zdaniem do zrobienia.

      Jeśli chodzi o samą ofertę to jak dla mnie warto. W sumie aktualnie nie widzę zbytnio konkurencji która da 3% na kwotę 100k w górę (jeśli takie są w ogólnodostępnych bankach to proszę o informację gdyż chętnie skorzystam).

      0,5%? Mało? No wiadomo, ale takie są warunki i albo się je bierze w całości albo nie, wiadomo że nikt nie zakłada takiej lokaty licząc na 0,5%, więc należy to traktować jak 0,1% na wznawiane lokaty w getinie. Wiedzieć, uważać, unikać.

      Proszę też nie brać powyższego do siebie, przestawiam tylko swoje subiektywne zdanie. Wiadomo jednak że zarówno Idea jak Lion mają w swojej ofercie sporo lokat strukturalnych, co tym bardziej skłania do dokładnego przestudiowania regulaminów, aby nie wpakować się w coś znacznie gorszego niż 0,5% na plusie po 9 m-cach.

      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Wszystko racja, tylko bez uwzględnienia kontekstu, że osoba obsługująca pozostawia klienta w przekonaniu, że oto właśnie założyliśmy lokatę na 3%, a owa kartka A4 ma być dodatkiem pro forma.

      Usuń
  9. nie opowiadajcie bzdur że klient musi wszystko wiedzieć! Autor maila ma zupełną rację. Jeżeli nie spełnił kryterium od tego jest bank jak..... żeby o tym go poinformować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie czasy że wypadałoby - a i jak pokazuje nie jeden przykład potrzeba - żeby jednak klient wiedział co podpisuje i na co się zgadza, zwłaszcza w przypadku gdy nie chodzi o produkty z typu "Wrobieni w Getin".

      Do wyboru była lokata z dwoma oprocentowaniami zależnie od spełnienia warunków - więc finalnie decyzji klienta. Teoretycznie więc bank miał dzwonić z informacją że klient sam znając warunki wybrał wariant na 0,5%? To może powinien też obdzwonić tych z 3% też ich informując że wybrali ten wariant i czy wszystko im pasuje?

      Oczywiście bank mógłby wykazać się dobrym gestem, ale nie jest to jego obowiązek... to tak jak wziąć kredyt we frankach a potem oczekiwać że ktoś inny go spłaci bo się wszystkiego nie wiedziało, czy zainwestować w JSW na GPW i potem żądać zwrotu gotówki bo się sporo straciło a "regulaminu giełdy" się nie przeczytało.

      No nie przesadzajmy, odrobinę samodzielności i odpowiedzialności, zwłaszcza wśród czytelników bloga POLCANA na którym nie jeden czytelnik inwestuje (mam nadzieję świadomie) w obligacje....

      Usuń
  10. Spotkałem się z podobną sytuacją w Idea B. Sadząc, że skoro lokata jest dostępna na moim koncie Cloud, jest adresowana do mnie, założyłem kilka lokat i spokojnie czekałem.
    Traf chciał, że po 2 tygodniach zajrzałem i... stwierdziłem, że oprocentowanie lokat zmieniono, bez poinformowania mnie, do ułamków procenta. Reklamacja i powoławanie się na fakt, że skoro lokaty były dostępne na moim koncie potraktowałem je jako oferty indywidualne, zakończyły się fiaskiem i wycofaniem aktywów.
    Z Lions miałem również niemiłe doświadczenia. Przed końcem 2014 umówiliśmy się z Private Bank'erem na warunki i kontakt zaraz na poczatku 2015 na podpisanie umowy o lokaty. W tym czasie trwała promocja (chyba w open finance na ok. 4%). Bankier przyznał się, że "zapomniał", jednocześnie wycofał się z ustaleń, a lokata w OF przeszła mi koło nosa. W odpowiedzi na moją reklamację otrzymałem informację, UWAGA, że ze strony Bankiera bylo wiele prób kontaktu, ale ja nie odebrałem telefonu. Pewnie dzwonili, tyle że nie do mnie.
    Co do liczby gwiazdek w Lions i Idea 100% racji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki artykułowi rozjaśniło mi się wiele kwestii, co do których miałem wątpliwości

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za doskonałą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  13. "Też mam kłopot z interpretacją pojęcia "utrzymanie salda" na koncie idealnym. Może ktoś objaśni. Chcę założyć lokatę Cloud:

    4 miesiące 3,20% lub 6 miesięcy 3,00%

    (przy utrzymaniu min. 10% kwoty Lokaty na Koncie IDEALNYM)"

    Dla przykładu lokata na 10 000zł czyli trzeba utrzymywać 1000zł na koncie przez okres trwania lokaty.

    Pytanie: czy jeśli codziennie będę za ten 1000zł zakładał lokatę Ping Pong to na lokacie Cloud będę miał oprocentowanie 3,2%?

    FX

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie polaczysz z ping pongiem

      Usuń
  14. BZWBK "Podwójne oprocentowanie" niżej podaję link

    http://www.bzwbk.pl/ms/podwajamy-oprocentowanie/start.html
    Waldemar

    OdpowiedzUsuń
  15. czy oni sobie jaja robią, przecież konto oszczędnościowe jest oprocentowane w WBK na 0,75% nawet po spełnieniu warunków i podwojeniu to będzie 1,5% :-)
    http://www.bzwbk.pl/przydatne-informacje/oprocentowanie/klienci-indywidualni/oprocentowanie-dla-ciebie.html

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Miałam taka samą sytuację w Meritum. Przypadkowo dowiedziałam się o obniżce oprocentowania lokaty, mimo upływu dwu tygodni od reklamacji nie otrzymałam żadnej odpowiedzi, dopiero wpis na facebookowej stronie banku spowodował natychmiastowe wyjaśnienie sprawy. Wcześniej zakładałam lokatę przez Open Finance właśnie w Meritum, co mi umknęło... Pewnie żaden bank w takiej sytuacji nie zadaje sobie trudu informowania klienta, musimy sami pilnować i sprawdzać...

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja byłem zamknąć konto w raifiku, na początek standard - po co zamykam.
    - Bo nie korzystam, proste.
    - Ale ono jest bezpłatne z gwarancją.
    - No to co, po co mi?
    - Ale teraz banki będą podnosić opłaty, w końcu podatek. Czyżby ten koleś wiedział coś więcej, tak jak ten z PKO o ubiciu skoków?
    Chwilę to trwało, ale w końcu zamknął.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...