27 kwietnia Idea bank wysłał nam czarny komunikat o planowanym w połowie roku obniżeniu oprocentowania na popularnych kontach jak Zośka Pro czy Idea Saver. Pisałem zresztą o tym w osobnym artykule na PP3.
Sprawa rozwścieczyła wszystkich o czym świadczą liczne komentarze, w których sugerowano zgłoszenie sprawy do UOKiK. Chodziło o absurdalne zapisy w regulaminie z których wynika, że bank powinien podwyższyć, a nie obniżyć stawki na kontach.
Okazuje się, że nie trzeba już robić afery, bowiem Idea bank przyznaje się do winy i... pozostawia stawki na nie zmienionym poziomie.
Nie będzie zmiany stawek na kontach dla nas |
Każdy z Was może pełną treść komunikatu znaleźć w bankowości internetowej w sekcji Centrum Informacji. Sprostowanie zostało podane w ubiegły piątek 12 maja 2017.
Swoją drogą rzuca się w oczy niekonsekwencja i pewne cwaniactwo banku. Niebiescy najpierw chętnie informują o przesłankach do zmian i zapowiadają obniżkę o '0,60%'. Po szumie jaki to wywołało robią korektę ustaw i... utrzymują stawkę na tym samym poziomie.
Logika mówi, że skoro są przesłanki do zmian ze względu na komunikat GUS z dnia 14 marca 2017 w sprawie wzrostu wskaźnika cen towarów i usług, to zmiana powinna zajść w drugą stronę, więc stawka powinna wzrosnąć o 0,60% jak chciał bank.
Innymi słowy obie ZOŚKI oraz Idea Saver powinny zaoferować 3,10% co byłoby fajną stawką. Tak się oczywiście nie stało, bo banki od lat nic sobie nie robią z tego co być powinno i same ustalają zmiany według swojego widzimisię oraz ogólnej sytuacji na rynku bankowym.
Cóż zobaczymy o ile przedłuży się posiadanie przez nas 2,50%. Nowi klienci i tak już od dłuższego czasu mają obniżki o zapowiadane 0,60% ...
Obniży, obniży. Inne banki też zmieniają oprocentowanie i nikt się nie czepia. Co Idea zrobiła głupiego? Powołała się na punkt regulaminu, który wykluczał taką obniżkę. Teraz obniży na nic się nie powołując. Robiła tak Idea, robią tak inne banki, i nikt się nie czepia.
OdpowiedzUsuńJak nie masz co napisać, to nie pisz nic głupiego. Prawo jest dla wszystkich, nie tylko dla malutkich. Regulamin obowiązuje dwie strony, a nie tylko jedną. Zapewne z obniżką poczekają na moment, gdy ceny spadną.
UsuńAnonimowy 14 maja 2017 17:22 Cyt:"Teraz obniży na nic się nie powołując." Nie ma takiej opcji, może jedynie wypowiedzieć obsługę tych Kont, lub czekać, aż dojdzie do spadku cen. Nic więcej.
UsuńWystarczy że zmieni regulamin kont w odpowiedni sposób. I potem obniży.
UsuńJak zmieni? Poza Kontem Zośka Regulamin jest jeden (Regulamin prowadzenia rachunków bankowych, świadczenia usług bankowości elektronicznej oraz wydawania i używania debetowych kart płatniczych w Idea Bank S.A. dla klientów indywidualnych (wprowadzony dnia 31 marca 2017 r.).
UsuńMoże tylko "Tabelą opłat i prowizji" znieść promocyjne oprocentowanie Kont, ale musiałoby to dotyczyć wszystkich klientów nowych i starych.
Idea Bank nie chcąc przyznać się do próby bezprawnego obniżenia oprocentowania,a jednocześnie chcąc zachować ważność Komunikatu z kwietnia,dokonał sprostowania w tej części,która nie dotyczy oprocentowania,a przy okazji poinformował,że "podjął decyzję o nierealizowaniu zaplanowanego obniżenia oprocentowania".W sprostowaniu Bank podał niewłaściwe numery paragrafów w miejsce właściwych:-).Jeżeli ktoś złoży w związku z tym reklamację,to Bank - tak przypuszczam - wprowadzi sprostowanie do Komunikatu z maja,podając właściwe numery paragrafów,czyli te,które figurowały w komunikacie z kwietnia:-).Dzięki takim zabiegom - tak myślę - Bank nie musi unieważniać komunikatów i wprowadzać nowych,więc data ich wejścia w życie nie ulega zmianie.To jedyne sensowne wytłumaczenie,jakie przyszło mi do głowy w związku z tym całym zamieszaniem.Czy nikt z Was nie zauważył,że w Komunikacie z kwietnia nie było żadnych błędów dotyczących nieprawidłowych numerów paragrafów,a są teraz???
OdpowiedzUsuńCo nas obchodzą inne paragrafy.Ważne,że przynajmniej na razie nie będzie obniżki oprocentowania bo przy takim marazmie na rynku i tyle jest dobre.
UsuńOwszem,obchodzą nas,bo to świadczy o tym,jak Bank działa;a to powinno interesować każdego klienta.Bank nie uzasadnił decyzji o nierealizowaniu zaplanowanego obniżenia oprocentowania swoim błędem,a gdyby nie zmienił "dobrych" paragrafów na "złe",to nie miałby okazji by tę kwestię w ogóle poruszyć.To wymagałoby unieważnienia Komunikatu z kwietnia i wprowadzenia nowego komunikatu,zatem Bank nie mógłby wprowadzić zmian od 30 czerwca.
UsuńByly bledne paragrafy. Czytasz niewlasciwy regulamin. Poszukaj dobrze ktore TERAZ CIEBIE obowiazuje a nie nowych klientow
UsuńObowiązuje wszystkich,bez podziału na nowych i starych klientów,Regulamin wprowadzony 31 marca tego roku,i będzie obowiązywał do 29 czerwca włącznie;więc nie wiem o czym mówisz.
UsuńJeżeli Bank chciał obniżyć oprocentowanie,a chciał,to oczywiście prędzej czy później obniży.Póki co,wycofał się z decyzji,która byłaby bezprawna,a nie dlatego,że taka była dobra wola Banku,jakby wynikało z Komunikatu.Tak czy owak,najpierw nowy komunikat z datą wejścia w życie nowego regulaminu i z właściwym uzasadnieniem,potem jeszcze co najmniej 2 miesiące na dotychczasowych warunkach.Może się zdarzyć,że w najbliższym czasie nie wystąpią okloliczności podane w Regulaminie,na które Bank będzie mógł się powołać.Ale to nie nasze zmartwienie.Poza tym kolejna obniżka,przy dwuprocentowym wzroście inflacji rok do roku,spowoduje realną stratę finansową,tzn.wysokość oprocentowania nie zrekompensuje nam wzrostu cen.Już teraz szczędzanie jest na granicy opłacalności.
OdpowiedzUsuńJak u Was z Toyota Bank - oddało to 2,49zł?
OdpowiedzUsuńMnie nie, i teraz mam dodatkowo debet na 2,49zł za maj (liczyłem, że debet zostanie pokryty ze zwrotu w razie czego, a tu nic).
Pozdrawiam
TomL
Z Regulaminu promocji Toyoty...."Zwrot opłaty nastąpi przelewem bankowym do 15-go DNIA ROBOCZEGO miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełnione zostały warunki do zwrotu".
Usuń15-go dnia roboczego - więc mają czas chyba do 23 maja.
Mi, bratu i rodzicom też nie oddali :( A mieli zawsze do 15-ego! Zakładałem u nich konto pod koniec lutego i aktualnie bilans opłat wynosi: 3*2,49 w tym jedna zwrócona, a więc -4,98. Debetu jednak nie mam - bo od razu na opłaty przelałem po 20zł. Trochę nie poważny ten bank.
Usuń"15-go dnia roboczego - więc mają czas chyba do 23 maja." Ja tego tak nie rozumiem. Dziś jest 15-ty i jest to dzień roboczy, tak więc do dzisiaj powinien być zwrot moim zdaniem.
UsuńJa też jeszcze nie mam, ale spodziewam się, że będzie jutro. W marcu i kwietniu zwrot miałem 13 dnia miesiąca.
UsuńPonoć paribasik planuje nowe konta, będą coś planować w związku z tym?
OdpowiedzUsuńParibas od kilku dni przymierza się do nowej akcji z kontem. Ale nieodmiennie karencja tutaj wynosi 3 lata więc większość z nas i tak nie skorzysta...
Usuń...i jak? Zwrócili Wam opłatę za konto w TB? (nie noszę do pracy tokena i nie mam jak sprawdzić ;)
OdpowiedzUsuń"Nie noszę do pracy"... To jest nas dwóch :)
UsuńJestem po pracy i sprawdziłem. Toyota dalej nie zwróciła mi tej opłaty! Przyznam szczerze, że jeżeli bank działa wbrew swoim regulaminom - to nie ma szans żeby przekonał mnie do swojego konta. Nawet jeśli nie miałoby ono być tym podstawowym. Swoją drogą jeśli my się z czymś spóźnimy choć jeden dzień - to naliczają nam karne odsetki, a bank jak pomnożyć te głupie 2,49zł przez liczbę klientów - też trochę zarobi i ma to w ...głębokim poważaniu ;)
UsuńBank ugiął się pod presją klientów i dobrze. Ale paradoksalnie bank miał prawo obniżyć oprocentowanie i zrobił to zgodnie z regulaminem. Bank nie jest zobowiązany rekompensować inflacji. Jeżeli już to stopy NBP, a te są od dawna bez zmian. Inflacja powoduje, że koszty prowadzenia banku rosną, a 'zysk' z lokat (czyli różnica między oprocentowaniem, a stopą NBP) nie rośnie.
OdpowiedzUsuńCo oczywiście nie zmniejsza praw klientów do wywierania presji na bank.
Nieprawda bank zgodnie z tą podstawą co podał, mógł jedynie podnieść to oprocentowanie , a nie obniżyć.
UsuńPanie Pawle, trzyma Pan stronę banku, bo z tego pan żyje. Zmienił Pan Regulamin swojego dzieła Ybankingu tylko po to, żeby nikt nie mógł podważyć premii zaproszonej osoby. Cyt:Premia za produkty znajomych (50% dla Ciebie)- Z tą premią, może Pan robić co tylko Pan zechce, podwyższać, obniżać, bo nikt Panu nie udowodni, że tak jest naprawdę. Ybanking we wcześniejszym wydaniu był uczciwy, gdyż każdy wiedział na jaką premię może liczyć. Czyż nie tak Panie Pawle?
UsuńNikt nie twierdzi,że Bank jest zobowiązany rekompensować inflację,więc nie wiem po co Pan o tym pisze.Spostrzeżenie,że kolejna obniżka oprocentowania,przy wzrastającej inflacji doprowadzi klientów do realnej straty,nie jest pretensją pod adresem Banku.Proszę dobrze zapoznać się z Komunikatem z kwietnia oraz z Regulaminem,a dopiero potem wygłaszać kategoryczne sądy.Pan po prostu się myli w zasadniczej sprawie dotyczącej obniżki oprocentowania.
Usuń"Bank ugiął się pod presją klientów".Dobre,bardzo dobre!Ma Pan absurdalne poczucie humoru niczym Woody Allen i Groucho Marx.Naprawdę dobry z Pana komik.
UsuńNie rozumiem skąd ten atak. Nie mamy żadnego interesu w trzymaniu strony banku. Nie sprzedawaliśmy tego produktu i nie mamy z nim nic wspólnego.
UsuńDużo bardziej "żyjemy" z klientów niż z banków.
Wyraziłem swoją opinię na ten temat, komentując post i w szczególności akapit:
"Logika mówi, że skoro są przesłanki do zmian ze względu na komunikat GUS z dnia 14 marca 2017 w sprawie wzrostu wskaźnika cen towarów i usług, to zmiana powinna zajść w drugą stronę"
Ale przyznaję, że nie wczytałem się w regulamin i opierałem się tylko na tym konkretnym poście.
Odnośnie zasad regulaminu Ybanking - obecny i stary model działają bardzo podobnie. Wtedy pewna była określona stawka (dla lokat zazwyczaj 0,1%), a wyższa stawka zależała od pokrycia produktami znajomych podzielonymi proporcjonalnie pomiędzy wszystkie połączenia. Teraz pewna jest stawka 50% premii, a wyższa zależy od premii znajomych podzielonych pomiędzy wszystkie połączenia.
Jedyne co się zmieniło, to zachowanie użytkowników, którzy zaczęli tworzyć dziesiątki połączeń każdy z każdym, dzieląc kwoty premii na dziesiątki części.
Jak ktoś wykorzystuje Ybanking zgodnie z przeznaczeniem - czyli łączy się z rzeczywistymi znajomymi i ma połączeń kilka - kilkanaście, to z łatwością może sprawdzić poprawność wyliczeń.
Natomiast w razie jakichkolwiek wątpliwości proszę złożyć reklamację. Wyjaśnimy jak jest wyliczona premia i skąd się bierze konkretna kwota.
Co nie zmienia faktu, że nie przewidzieliśmy takich zachowań klientów, nie było to naszą intencją i niedługo będziemy wprowadzali produkty, które będą inaczej premiowane.
Panie Pawle Turczynowicz - jako reprezentant Ybankingu zanim Pan wyrazi opienie jest Pan zobowiazany zazpoznac sie z faktami (Regulaminem Banku). Wyrazajac swoj poglad, ktory jak sie okazalo byl nietrafiony i bledny, psuje Pan dobry wizerunek Ybankingu. Wstyd, ze osoba na Pana stanowisku nie sprawdza faktow, przed wyrazeniem opini...
UsuńZgadzam się. Pisałem to jako internauta i regularny czytelnik bloga, a nie przedstawiciel Ybanking. Powinienem np. napisać anonimowo.
UsuńPanie Pawle Turczynowicz, do którego dnia miesiąca wypłacane są premie z Ybanking?
UsuńDzień dobry, do 20 po zakończeniu miesiąca. Pozdrawiam
UsuńCzemu pan kłamie mówiąc,że : "Bank miał prawo obniżyć oprocentowanie i zrobił to zgodnie z regulaminem"?Proszę najpierw przeczytać na co powołał się Bank w Komunikacie z kwietnia,a potem przeczytać Regulamin.Pan chyba w ogóle tego nie sprawdzał,tylko mówi,żeby coś powiedzieć.
OdpowiedzUsuńWygląda na to,że błędnie podane numery paragrafów mogą zostać sprostowane(nawiasem mówiąc nie było żadnych błędów;sa teraz),natomiast w poważniejszych sprawach trzeba unieważnić komunikat i wprowadzić nowy.Tak więc sprostowanie zawarte w Komunikacie z maja było tylko pretekstem do poinformowania klientów,niby mimochodem,że Bank nie obniży oprocentowania.Dzięki temu nowy regulamin będzie mógł wejść w życie 30 czerwca.
OdpowiedzUsuńByly bledy, bo obwiazywal regulamin z marca 2016 a nie z marca 2017 !!!
UsuńNie wiem kim jesteś Anonimowy człowieku,ale postaraj się więcej nie bredzić na tym forum.
Usuń