czwartek, 18 kwietnia 2019

Zakręcone odnawianie lokat w Idea bank - przestroga czytelnika


Lokaty w Idea bank to od dłuższego czasu najgorętszy temat bloga. Do tej pory problemy z lokatami były omawiane w komentarzach, myślę jednak, że dobrze będzie poświęcić im osobny wpis, gdyż mogą wprowadzać zamęt.

W tym tygodniu zerwałem ostatnią lokatę zawrotną i wyzerowałem saldo u niebieskich. Już samo okienko zrywania lokaty powoduje zamęt, gdyż informuje o dwóch różnych oprocentowaniach tej samej lokaty.


Hmmm jakie jest realne oprocentowanie tej lokaty?

Jak widzimy wyżej lokata nosi nazwę Lokata ZAWROTNA 3,50% ale niżej już mniejszą czcionką oprocentowanie 2,50%. Nie wygląda to poważnie i może wprowadzać zamęt dla osób niezorientowanych w temacie, wszak początkujący mogą pomyśleć, że może czcionka większa jest ważniejsza;)

Odpowiedź jest prosta: ważna jest mniejsza czcionka wbrew temu co podpowiada logika. Dla banku zwykle wygodniejsza jest opcja, która dla nas jest niekorzystna i w przypadku IB wiele razy byliśmy tego świadkami.

Wiemy nie od dziś, że Idea bank na różne sposoby kombinował z lokatami odnowionymi. W ubiegłym roku szeroko omawiałem tutaj odnowienia na 0,01%. Wydawać by się mogło, że gorzej lokaty odnowić się nie da, ale u niebieskich jak się okazuje jest to możliwe. 

Chodzi o słynną lokatę beztroską, którą można było beztrosko zerwać, ale odnowioną już nie. To też było omawiane w komentarzach, bowiem lokaty odnawiają się na zasadach lokaty standardowej, ale bank nie zmienia nazwy, co również jest mylące.

Na prośbę jednego z czytelników publikuję mail ku przestrodze mniej doświadczonych czy też nowych czytelników bloga.

Cześć polcan,
może będziesz w stanie doradzić albo napisać na blogu i ostrzec czytelników.

Miałem w IB lokatę beztroską, która to się zakończyła i automatycznie odnowiła. W bankowości nadal widniała jako Lokata Beztroska ale już z niższym oprocentowaniem.
Zerwałem lokatę po pewnym czasie (chyba po miesiącu) i założyłem inną lokatę.
Niestety po zerwaniu nie dostałem odsetek, wg moich wyliczeń ok 100zł.

Po prawie 30 dniach dostałem odpowiedź na reklamację, która to nie została uwzględniona:


"W związku z otrzymanym zgłoszeniem dokładnie przenalizowałam przedstawioną przez Pana kwestię.
Na tej podstawie wyjaśniam, że zgodnie z Tabelą oprocentowania aktualnie oferowanych lokat bankowych w PLN dla Klientów Indywidualnych, Lokata BEZTROSKA jest automatycznie odnawiana na taki sam okres, na warunkach określonych w Tabeli Oprocentowania dla Lokaty STANDARDOWEJ.


Zgodnie z zapisami w Tabeli Oprocentowania, w przypadku zerwania Lokaty Standardowej przed końcem okresu umownego, odsetki nie są należne.


Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia nie znalazłam nieprawidłowości w działaniu Banku i podstaw do uznania reklamacji za zasadną."


Może kwota 100zł jest śmieszna, ale miałem rację, a poza tym bank nie spojrzał raczej na moją historię (lokaty przez kilka lat i kilkadziesiąt - kilkaset tysięcy aktywnych środków praktycznie cały czas).


Powyższy problem był już omawiany w komentarzach, ale nie każdy może ogarnąć ogrom tematów poruszanych w różnych miejscach na blogu. Na pewno warto mieć osobny wpis na temat, by wiedzieć czego się spodziewać po IB.

Cokolwiek by Idea bank nie kombinował moja zasada jest taka sama od wielu lat. Nie bawię się w ustawianie lokaty na nieodnawialną o czym też była mowa w komentarzach. Każdorazowo w arkuszu bieżącym moich finansów widnieje rubryka 'data zakończenia kolejnej lokaty'.

Dzięki temu wiem kiedy mam się zalogować do jakiego banku by zerwać lub przelać środki z zakończonej lokaty. Następny termin to 19 czerwca lokata mobilna 4% w Getin. Dzięki temu nigdy nie jestem rozczarowany, a środki zawsze trafiają na najlepszą stawkę dostępną w danym momencie na rynku.

Mam nadzięję, że ta porada okaże się dla niektórych pomocna.

33 komentarze:

  1. Dzięki za publikację polcan.
    Dopiszę, że pierwsza lokata beztroska była na 3,9%, po 3 miesiącach odnowiła się na 2,8%. Nie było wtedy nic ciekawego na rynku depozytów więc ją zostawiłem. Co ważne widziałem, że po odnowieniu ta odnowiona lokata widnieje nadal jako Lokata BEZTROSKA, a że z reguły beztroska to była lokata, którą można zerwać bez utraty odsetek, to ją zostawiłem.
    Po miesiącu pojawiła się lepsza oferta w IB, więc zerwałem lokatę i założyłem inną. Odsetki się nie pojawiły i poszła reklamacja - nieuwzględniona.
    Mój błąd, że nie pobrałem potwierdzenia w pdf odnowionej lokaty, miałem natomiast potwierdzenie pierwszej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałem identyczny przypadek z zerwaniem automatycznie przedłużonej lokaty BEZTROSKIEJ. Na potwierdzeniu odnowionej lokaty widnieje wyraźnie Nazwa Lokaty: BEZTROSKA, więc Idea Bank wprowadza w błąd swoich klientów stosując nieuczciwe praktyki zasłaniając się regulaminami, gdzie nazwa lokaty pozostaje jako BEZTROSKA, a warunki jej są zupełnie inne.

      Usuń
    2. Odnowiona lokata beztroska ma tylko nizsze oprocentowanie a nadal mozesz ja zerwac w dowolnym momencie bez utraty odsetek. Sprawdzalem to na sobie, zapomnialem zerwac odnawialnych w dniu odnowienia. Zerwalem.dwa dni po odnowieniu i za te dwa dni mialem naliczone odsetki

      Usuń
  2. Wprawdzie nie próbowałem zrywać lokaty zawrotnej bowiem nie widzę nic lepszego niż owe 3,5% ale moja lokata trwa do 01.07.2019 i ma opisane pełne 3,5%. Czy mniejszy procent pojawia się tylko przy zrywaniu?

    OdpowiedzUsuń
  3. A propos mobilnej 4% to dostałam informację aby tuż przed zakończeniem owej lokaty kontaktować się z infolinią w celu otrzymania propozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będą mieli dobry humor to propozycja będzie polegała na przedłużeniu lokaty na ten sam %.

      Usuń
  4. Nie można narzekać na banki bo większość problemów nas ciułaczy bierze się z powierzchownego czytania regulaminów, a nawet samych nazw lokat. Jak była lokata beztroska to było napisane, że można zrywać dowolnie bez utraty odsetek. Jednak wszystkie inne lokaty zerwane skutkują utratą odsetek i to najczęściej w całości. Skoro jak rozumiem przy zerwaniu zawrotnej IB wypłaca 2,5% to i tak rarytas na bankowym rynku zrywanych lokat.
    Swoją drogą jak długo IB będzie miała w ofercie lokaty "na nowe środki plus" do 3,5%? Ja obstawiam, że po Świętach zostanie już tylko 3,1% na "lokacie Nr1"... Kto da więcej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. możliwe że 3.5/rok dali tylko po to aby zachęcić do skracania lepiej oprocentowanych lokat zakładanych w lutym. Ja jestem w o tyle dobrej sytuacji że mogę sobie jutro zakończyć wszystkie lokaty na 3.6% kończące się za 10 dni i przenieść się na 2 tygodnie do Getina na 3.4. jeśli 2 maja dalej bedzie można założyć 3.5 na rok to to wezmę a jak nie to albo założę sobie zawrotną na 3.5 jak bedzie albo zostanę do sierpnia na 3.4. Więc na razie nie mam spinki. Zobaczymy jak z tym 3.5% na rok. jak wycofają 1 maja to znaczy że mieli na celu po prostu wygonienie ludzi z dobrych procentów.
      Powtórzę swą prosbe zamieszczoną w innym wpisie - czy jest na blogu ktoś kumaty w sprawach wypełniania wniosków do US - konkretnie sd-z3 (darowizna) bo musze złożyć a mam trochę niejasności i nie wiem jak podejść do sprawy dwóch darowizn otrzymanych w różnym czasie.
      MM

      Usuń
    2. W regulaminie zawrotnej jest jasno napisane że przy wcześniejszym zerwaniu bank nie naliczy żadnych odsetek.

      Usuń
    3. MM
      Krajowa Informacja Skarbowa:
      22 330 03 30
      801 055 055
      Informacje telefoniczne są bezpłatne. Fragment Karty Usługi z ich strony:
      W przypadku informacji telefonicznej po połączeniu i wybraniu z menu jednej
      z kategorii następuje połączenie z konsultantem.
      W trakcie rozmowy konsultant udzieli Ci odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie.
      Rozmowa może być również zawieszona w celu odszukania odpowiedzi na Twoje pytanie.
      W trudnych przypadkach konsultant może połączyć Cię z ekspertem. Ekspert może:
       udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie,
       poprosić Cię o kontakt w późniejszym terminie,
       wskazać dodatkowo na możliwość potwierdzenia stanowiska przez złożenie
      wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa
      podatkowego. (wniosek pisemny płatny chyba 40 zł)

      Usuń
    4. MM
      Doczytałem w Karcie usługi, że można też zapytać i dostać odpowiedź e-mailem. To lepsze bo masz dowód, ze tak Ci odpowiedzieli.

      Usuń
    5. Trochę dziwne że KIS woli forme telefoniczną niż kontakt mailowy. PRzecież zawsze na papierze można spokojniej wszystko analizować niz przez słuchawkę przez często sfrustrowanego i zdenerwowanego podatnika
      A moja sprawa wydaje się prosta : Dostałem 2 darowizny. jedną w lutym 2018 a druga kilka dni temu. Od jednej osoby. Tą drugą przekroczyłem próg zwolnienia od podatku i aby całośc nie była obłożona podatkiem muszę zgłosić to na drukach sd-z2. NIe wiem tylko czy mam to zgłaszać na oddzielnych drukach czy wszystko razem? Jedni mi mówią że wystarczy zgłosić nadwyżke (co wg mnie jest bzdurą). Wg mnie muszę złożyć dwa druki bo na drukach wymagana jest data otrzymania darowizn. No chyba że ta pierwsza dalej jest zwolniona z podatku i dalej nie trzeba jej zgłaszać i wystarczy tylko drugą? POlskie prawo to chaos a podatkowe to jakiś kosmos. To nie jest kraj dla zwykłych szarych ludzi jednak.
      Dziś likwidowałem lokaty w IDea. Przelew 12k do Mille - brak zawrotnej. Przelew 200k do Getina - brak zawrotnej. Nie mam pojęcia czemu. MOże za grzeczny byłem. Kiedyś zawsze miałem zawrotne. DO Mille zwłaszcza. Moze też dlatego ze bank wie że ci co teraz zrywają lokaty wrócą po 3.5% na rok 2 maja

      Usuń
    6. Rzeczywiście - Przez email też da radę. Po świętach bedą to ogarniał ta droga. Zawsze lepiej miec wszystko w porządku w tych sprawach i złożyć te papiery tak aby nie było żadnych wątpliwości.
      Byłem wczoraj na stronach KIS ale też i to jakoś umknęło a preferuję tą formę niż rozmowy z konsultantami.
      A przy okazji - Składam blogowiczom życzenia spokojnych i wesołych, pozbawionych trosk Świąt Wielkiej Nocy. Tym wierzącym i niewierzącym. Wszystkim po prostu
      MM

      Usuń
  5. Jeszcze jedna ważna rzecz o której już pisałem - dlaczego bank w momencie odnowienia lokaty na innych warunkach nie informuje klientów np mailem o obowiązującym regulaminie tej lokaty. Przy zakładaniu samemu lokaty takie info jest wysyłane na maila.

    Ja podobnie jak Marcin - od nastu lat prowadzę arkusz i na początku miesiąca zaznaczam sobie która lokata w danym miesiącu się kończy. Dzięki temu nie ma niespodzianek.

    Swoją droga w tygodniu dostałem wezwanie mailem do zapłaty kwoty rzędu 100 pln na rzecz ib - zaległość podobno z 2015 roku. Chyba jakieś dane wypłynęły z ib. Podpisała się kancelaria Lebek i wspólnicy. Dostaliście coś podobnego ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takiej sytuacji chyba najlepiej byłoby skontaktować się z Ideą i zapytać czy wezwanie zostało wysłane za ich wiedzą? Daj znać co odpowiedzą.

      Usuń
    2. Bank bardzo szybko odpowiedział, że nie mam żadnych zaległości i wezwanie jest bezzasadne.
      Czyli to próba wyłudzenia pieniędzy !

      Usuń
    3. Ewidentnie. Powiem Ci, że do niedawna niemal codziennie dostawałem na pocztę onetowską jakieś nakazy zapłaty za paczki z licznymi numerami, ponaglenia do zapłaty i inne takie. Od razu lądowało to w koszu, bo na necie nic z reguły nie kupuję, a jeśli już to zlecam to komuś, więc nie ma prawa nic mi przychodzić na pocztę.
      Ostatecznie zmieniłem hasło do poczty, które od kilkunastu lat było takie samo. Od tej pory cicho sza, nic nie przychodzi, a to ta sama poczta.

      Usuń
  6. Czy dalej jest zawrotna na 3,5% przy próbie przelewu do Getina?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj była bo założyłem.. Dzisiaj nie wiem..

      Usuń
    2. Przelewałem 200tys dziś i nic. Zresztą drugi przelew do Millennim też nie wygenerował zawrotnej. Trzeba pamietać też że dziś wielki Piątek - giełda nie działa więc może i banki też maja jakis ogranicznik albo zakładają że ci co dziś zrywają lokaty wrócą po 3.5/rok w maju. Sam się zaskoczyłem że nie dostałem oferty zawrotnej, ale akurat wielce mi to teraz nie przeszkadza
      MM

      Usuń
    3. Dziś robiłem przelewy dwa z IB do Millennium oraz do PKO, w obu przypadkach cisza. Jak widzę na stałe jestem wykluczony, w Getin póki co jeszcze nie.

      Usuń
    4. Dzisiaj rano rejestrowałem przelewy do Getin i Millennium. Ja oferty Zawrotnęj dostałem na 3,5% dla Getin i 3,26% w przypadku Millennium.

      Usuń
    5. u mnie przelew do Aliora wygenerował zawrotną na 3,28%

      Usuń
  7. A jak wygląda sytuacja z propozycjami w drugą stronę? Co proponuje Getin przy próbie przelewu do Idea?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli na taki sam procent,jak mi się odnowiła dzisiaj. Chciałem przerzucić kasę do Idea na Lokatę NA NOWE ŚRODKI PLUS,wyzerowałem konto na dzień dzisiejszy,ale pytanie,czy to gra warta świeczki. Bo ta lokata zacznie działać w moim przypadku dopiero od 1 maja,ale też nie wiadomo,czy będzie jeszcze w ofercie. Zastanawiam się,co zrobić.

      Usuń
  8. Uwaga dzis Nestbank nie dziala ! Mieli zakonczyc przerwe techniczna do godz 5 rano jest 11.39 a nie ma dostepu do pieniedzy.

    OdpowiedzUsuń
  9. To ja zacząłem na forum temat braku odsetek z beztroskiej.
    Moja reklamacja nadal jest bez odpowiedzi z Idea Bank. Maja jeszcze czas.
    Uważam, że bank przydzielił mi lokatę beztroska po zerwaniu poprzedniej, o czym swiadczy jej opis. To, że było to niezgodne z regulaminem banku, to mało mnie interesuje. To jego sprawa, że działa wbrew swojemu regulaminowi na moją korzyść. Każdy przedsiębiorca ma do tego prawo.
    Nie przedstawiono mi żadnych dokumentów świadczących o tym, że to już nie jest lokata beztroska. Jako klienci mamy prawo być informowani o charakterystyce kupowanej usługi. Ja miałem tylko informacje, że posiadam "lokatę beztroską", a ta ma jasny regulamin na który teraz się powołuję. Kibicujcie mi proszę, żeby bank przestał się wygłupiać i wypłacił należną mi kasę. Bankom nie przystoi bawić się w takie małe cwaniactwa.
    Będę informował jak się sprawy mają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki za powodzenie, choć nie spodziewam się innej odpowiedzi niż mi dali. Czyli nie uznanie reklamacji z identycznym uzasadnieniem jak ktoś wyżej zamieścił. O ile jest faktem, że jest to zgodne z regulaminem, to jednak nazwa lokaty po automatycznym odnowieniu wprowadzała klientów w błąd, a celowe wprowadzanie w błąd kwalifikuje się do zgłoszenia do organów nadzorczych.

      Usuń
  10. Kibicować kibicuje , ale wątpie w inną odpowiedz banku, niż odmowę uznania reklamacji.
    1. Lokata beztroska , ta pierwsza, została założona na okres określony w regulaminie i tu zerwanie bez straty odsetek było dopuszczalne.
    2. Lokata beztroska ta po odnowieniu może się nazywać beztroska, ale to już i tak nowa umowa i nowy regulamin. Ergo, nie przysługują Ci te same warunki co w pierwszej lokacie.
    3. Brak informacji nie jest warunkiem zachowania dotychczasowych korzystniejszych regulacji, bo zmieniła sie podstawa prawna (umowa).

    OdpowiedzUsuń
  11. W dwóch przypadkach Getin i Credit składałem reklamacje zupełnie bez przekonania bo widziałem swoją winę w niedopatrzeniu ale w obu przypadkach banki odpisywały na zasadzie, działanie banku było zgodne z regulaminem ale z uwagi na dotychczasową pozytywną współpracę reklamacja zostaje uznana na pana korzyść.
    Podobnie było u operatora telefonicznego T-mobile, który za włączenie telefonu w Monaco i pobranie aktualizacji przez androida chlasnął mnie na ponad 200 złotych. To samo z uwagi na to, że jest Pan klientem od 20 lat uznajemy reklamację pomimo że opłata była pobrana zgodnie z cennikiem
    DLATEGO w Twoim przypadku liczyłbym bardziej na dobrą wolę IB niż na kruczki regulaminowe. Oni wiedzą, że do sądu nie pójdziesz, ale dzisiejsze medialne dane o stratach z ostatniego okresu banków Czarneckiego powodują, że szkoda każdego klienta. Swoją drogą zobaczymy na poświąteczną giełdę ale chyba będzie zjazd w dół.
    https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/wynik-getin-noble-banku-bedzie-nizszy/qte01ld

    OdpowiedzUsuń
  12. Wydaje się że sprawa jest prosta. LOkata zgodnie z regulaminem odnowlił się na warunkach lokaty standardowej więc po zerwaniu lokaty nie ma zwrotu odsetek. Problem może być taki że nazwa lokaty wprowadza w błąd, ale jakie moga być konsekwencje tego już nie wiem.
    MM

    OdpowiedzUsuń
  13. A jak mialem 15k 20.03 w idedi, to moge teraz zalozyc jakas lokate na 15k (byle jaka), aby uzupelnic saldo i resztę srodkow jako nowe?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...