środa, 11 marca 2015

Ostatni dzwonek na lokatę 4% czyli ujarzmić potwora z Jekyll Island


Za oknem robi nam się prawdziwa wiosna. Słońce zaczyna świecić coraz śmielej, że w bankach zaczęły lawinowo topnieć lokaty. To oczywiście wynik obniżek stóp i jak zwykle obniżki są większe niż dyktowałby to zdrowy rozsądek.

Jak czytelnicy wiedzą odkąd lokaty zjechały poniżej 6% straciłem zainteresowanie lokatami i swoje zainteresowanie przeniosłem na obligacje, często prezentowane na PP3. Tutaj prowadzę blog o lokatach raczej z przyzwyczajenia i waszych próśb.

Zwykle rynek lokat przeglądam dwa razy w miesiącu tuż przed publikacją rankingu. W międzyczasie przeglądam przede wszystkim oferty spółek. Od tego miesiąca wspomaga mnie jednak nowa osoba w sporządzaniu rankingów. I to od niej dostaję sygnały, że niedobrze się dzieje i mamy ostatni dzwonek na lokatę.


Prawdziwe trzęsienie ziemi mamy w SKOK, który królował w pierwszej lidze od kilku miesięcy. Oprocentowanie tutaj spadło o ponad 50% i w efekcie wylatuje z rankingu z pominięciem obu lig! Szczegóły w rankingu w przyszłym tygodniu. Cóż stopy procentowe są obecnie na rekordowo niskim poziomie i wynoszą obecnie zaledwie... 1,50%:(

Ponieważ SKOKi stają się powoli marginalną sprawą i nie wzbudzają już praktycznie żadnej euforii od upadku Wołomina, skupimy się tutaj na bankach komercyjnych. Tutaj również dzieje się dużo niedobrego.

Dobrym przykładem jest Idea bank. Niedawno mieliśmy obniżkę Lokaty Happy z 5,00% na 4,50%. Ok, możemy założyć, że bank przewidział nieuchronność spadków stóp i profilaktycznie zrobił sobie cięcie na zapas. Zrobił w konia nowych klientów, dając im przedwcześnie miej zarobić.

Nic bardziej mylnego. Wczoraj mieliśmy kolejną obniżkę o następne 0,50pp i dziś mamy tu już tylko 4,00%. Jak widać lokaty zaczynają przypominać grząski grunt, nie wiadomo kiedy coś zacznie się obsuwać. Dlatego kto jeszcze nie skorzystał z ofert może zrobić to dziś.

Link do lokaty happy dającej dziś 4,00%.

Takie nieoczekiwane obniżki powodują całkowite przewartościowanie dotychczasowej oferty. Na atrakcyjności zyskała lokata cloud, gdzie 4,00% nie jest obwarowane warunkiem tylko dla nowicjuszy. Omówiłem ją w artykule tutaj. Możemy się jednak spodziewać, że niedługo będzie tutaj owe niby 4,00% skoro wabik już

Link do lokaty cloud w Idea bank na 4,00%.

Kolejny raz zatem Idea bank zrównuje się z Getinem. Zieloni jako pierwsi obniżyli stawkę do 4,00% i to także o 0,50pp, jakby z góry było wiadomo, że o tyle właśnie spadną stopy procentowe. Kto wie jednak czy nie pójdą w ślad niebieskich i nie obniżą drugi raz o kolejne 0,50pp.

Link do Lokaty na Start w Getin bank na 4,00%.

BGŻ Optima to bodaj jedyny bank, który jeszcze nie zrobił obniżki. Wydaje się to jednak kwestią dni, trudno bowiem oczekiwać, żeby tutaj oferta się nie zmieniała.

Link do lokaty bezkarnej na 4,00% w BGŻ Optima.

Te czwórki to prawdziwe ostatki. Ponieważ praktycznie wszystkie są wabikami oficjalnie żegnamy się z czwórkami, które do niedawna oferował dla każdego Plus bank, Idea bank czy egzotyczny bank spółdzielczy, gdzie lokaty zniknęły w dwie godziny po publikacji artykułu. A wielu z was, zamiast wniosku o lokatę, zobaczyło taki obrazek.
 
O godzinie 9.00 było już posprzątane

Dziś to już przeszłość. Czwórek już nie będzie. Chyba że ktoś ma do ulokowania 200 tysięcy, to wówczas może jeszcze skorzystać z lokaty u dziadka.

Link do założenia lokaty na otwarcie z 4,00% w Noble bank z 200.000 zł.

Podsumowując kończy nam się era dobrych lokat. Meritum oferujący jeszcze 4,50% lada moment zostanie przejęty przez Alior. Optima przez Paribas. Raiffeisen jeszcze czeka na swojego kupca. SKOKi, które miały być promowaniem idei polskiego pieniądza, wydają się powoli iść na rzeź

Banki zaczynają swoją ucztę. Wygląda na to, że sławetny potwór z Jekyll Island, który narodził się sto lat temu, nieustannie rośnie. A jego macki zaczynają powoli kręcić się u nas umacniając i tak już silne lobby bankowe.

Jest jednak pewne światełko w tunelu. Będzie o nim mowa być może w już przyszłym tygodniu. Blog Finanse po Godzinach przeprowadza obecnie testy w jaki sposób będzie można ujarzmiać potwora. Zabić się go nie da, ale...

31 komentarzy:

  1. Polcan, jest dobrze, bez problem można założyć lokatę na 3.5% a inflacja jest -1.5% , to daje 5% ponad inflację. Znacznie lepiej niż w przypadku inflacji np 4% i lokaty 9%, gdyż wtedy jest opodatkowana belką również inflacja. WYjątkowo korzystne środowisko do zakładania lokat mamy teraz !!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod warunkiem, że bezgranicznie wierzysz w zjawisko zwane inflacją i nie masz pojęcia co to jest system rezerw cząstkowych...
      Nieprzypadkowo zrobiłem w tytule aluzję do potwora.

      Usuń
    2. Dane o inflacji podaje nam GUS na podstawie koszyka dóbr i usług. Ten koszyk to taki twór, którym rząd za pośrednictwem GUSu w każdej chwili może dowolnie sterować. Wystarczy dobrać odpowiednie elementy. A jeszcze warto rozszyfrować sam skrót GUS - Głupi Uwierzy Statystykom.

      Usuń
    3. Zamiast wyliczeń GUS , każdy może przy odrobnie wysiłku sam obliczyć czy koszty mu wzrosły czy nie.

      Ja tu mam na myśli ludzi którzy poszukują ofert lokat, czyli takich którym wystarcza na życie i generują nadwyżki.

      W moim przypadku, akurat koszty spadły i to dużo bardziej aniżeli 1.5% ( dużo paliwa kupuję ).

      pozdrawiam czytelników.

      p.s. Napisz proszę co ma system rezerw cząstkowych o którym ja nie mam pojęcia z oprocentowaniem lokat....

      Usuń
    4. Skąd te głupoty? Czynsz w górę. Prąd w górę plus większe prognozy (reklamacji nie uznali pewnie ktoś musi zapłacić za promocję bzwbk 10%). Ciekawe co będzie jak skończą się umowy na tel/net.

      Poza tym porosty przykład:
      250tys na 9% = 1518,75 zł netto mc = wyżyć można
      250tys na 3,5% = 590,62 netto mc = wyżyj za deflację :)

      Usuń
    5. "Poza tym porosty przykład:
      250tys na 9% = 1518,75 zł netto mc = wyżyć można
      250tys na 3,5% = 590,62 netto mc = wyżyj za deflację :)"

      Zapomniałeś dopisać ,że 9% przy inflacji 4%.

      Policz jeszcze ile będzie wart kapitał ( 250 tys , po kilku latach inflacji 4% :)

      "Można wyżyć". ale kosztem przejadania kapitału i dodatkowo płacenia podatku od 4% innflacji

      Usuń
    6. @PS Anonimowy 12:21
      Tu nie chodzi o wykazywanie związku między lokatami a systemem rezerw cząstkowych. Jeśli chcesz, zainteresuj się problemem kreacji pieniądza, tym co mogą robić banki, by pompować zyski dla siebie. Fajnie to opisuje Kolany w niektórych artykułach.

      Generalnie chodzi o to, jak można manipulować kursami, oprocentowaniem lokat itd, nie oglądając się na logikę typu zmiany stóp procentowych = zmiany oprocentowania lokat. Banki na zachodzie korzystają z tego od dawna, praktycznie od powstania Banku Anglii kilka wieków temu. Przyglądając się działaniom KNF, trudno nie odnieść wrażenia, że to samo zaczyna dziać się powoli u nas.

      Usuń
    7. Wiem dość dobrze jak działa system rezerw cząstkowych.
      A banki są po to aby robić zyski, tak jak wszystkie inne firmy.
      Jak chcesz w nich uczestniczyć to kup akcje banków.

      Póki co banków mamy w Polsce chyba ze setkę, więc o jakiej zmowie tu może być mowa. Nie mają klientów na kredyty, więc nie szukają klientów na depozyty.

      Usuń
    8. Czyli wierzysz w inflację gus + własna teoria.

      Powiedzmy zgromadzony kapitał na 37 lat to 300tys przy 9%:
      250tys -> wrzucamy na 9%, z odsetek miesięcznych odkładamy 300zł mc
      40tys -> wrzucamy na 6-8% na IKE na 30lat
      10tys -> wpłacamy dobrowolnie do zus

      37lat: 1200 netto (250tys kapitału)
      52lat: 1645 netto (320tys kapitału)
      67lat: 4000 netto + 50 z zus + darmowy nfz (720tys kapitału)

      Na koniec jak ktoś wierzy w inflację gus: "Przy stałej średnio-rocznej inflacji równej 3,00%, za 30 lat za 720 000,00 zł kupisz tyle, co dzisiaj za 296 630,46 zł." Jak komuś 1200 na start za mało to mógłby zacząć od 900tys i 3600 netto :)

      Natomniast przy 3,5% bez inflacji "Kapitał 250tys zł wystarczy na 23 lata i 10 miesięcy." Według mnie to przy braku inflacji kapitał jest przejadany nawet gdyby na upartego z niego wyżyć. Natomiast przy paru trikach przy inflacji kapitał utrzyma początkową wartość.

      Usuń
  2. Polcan, tylko żeby to "światełko w tunelu" nie okazało się pociągiem, jak stało sie to w przypadku Wołominka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To akurat dotyczy hermetycznego lobby bankowego, więc niebezpieczeństwa tutaj nie upatruję:)

      Usuń
  3. Ceny na półkach czasami sobie jeżdżą w dół szczególnie jeśli korzystamy z promocji, programów lojalnościowych itp.

    Ja oczywiście mam na myśli praktyczniejszy odnośnik jak na przykład potanienie czynszu, wszelkiego rodzaju opłat, które są nieuchronne a kluczowe w przypadku wydatków. Ten temat jakoś jest pomijany przy inflacji, a stanowi niezbędny czynnik objęty windykacją, komornikami, eksmisją, wyłączeniem prądu itd.

    OdpowiedzUsuń
  4. W zasadzie nie dostrzegam spadku cen dóbr konsumpcyjnych, ani tym bardziej opłat o charakterze stałym. Może choć lokomotywy staniały, bo w statystyki GUS i bajki o deflacji trudno mi uwierzyć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Są jeszcze lokaty Smart 10k od 4,4% 1 miesiąc do 4% na 3 miesiące. Mam problem z potwierdzeniem mailowym. Czy to pewny bank?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @ anonimowy 11 marca 2015 13:05
      Poczytaj:
      https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.biznes.banki/Xnz0mJ9ZBeQ

      Usuń
    2. Bank jak bank, jest OK . Ja mam o nich KO od samego początku i wszystko działa jak w zegarku szwajcarskim.

      Usuń
    3. Ja założyłem lokatę na powitanie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymałem od razu. Zrobiłem przelew, a następnego dnia dostałem potwierdzenie warunków lokaty od FM Bank. Jest to moja pierwsza lokata u nich i jeszcze się nie skończyła, więc z opinią na razie się wstrzymuje.

      Usuń
    4. Były a nie są.

      Usuń
  6. Co do Smarta. Czy jeśli nie korzystałem z lokaty na powitanie, a zakładałem wcześniej inne lokaty w tym banku, to czy mimo wszystko mogę sobie założyć jedną taką lokatę? Jak sytuacja wygląda, gdy założę lokatę na powitanie, a bank stwierdzi, że nie jestem do niej uprawniony. Czy dostanę niezwłocznie zwrot gotówki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy 11 marca 2015 16:54:
      "...Czy dostanę niezwłocznie zwrot gotówki?"

      Niezwłocznie nie. Po około 5 dniach od ostatniego dnia ważności wniosku (w tym czasie zarabia bank mając Twoje pieniądze i nie płacąc odsetek).

      Usuń
    2. Anonimowy11 marca 2015 18:44

      Anonimowy 11 marca 2015 16:54:
      "...Czy dostanę niezwłocznie zwrot gotówki?"

      Niezwłocznie nie. Po około 5 dniach od ostatniego dnia ważności wniosku (w tym czasie zarabia bank mając Twoje pieniądze i nie płacąc odsetek).
      --------------
      Mógłbyś podać na podstawie jakiego aktu prawnego/regulaminu opierasz swoją wypowiedź?
      Mam stare lokaty w FM banku, mam konto i oszczędności w Banku Smart, i bez problemu założyłem lokatę na 4,4% o której tu piszecie.
      Analizę bank przeprowadza przed założeniem lokaty i jeżeli ją zaakceptował, to wszystko jest OK, więc po te obawy...

      Usuń
  7. koszt utrzymania nieruchomości wspólnej w mojej wspólnocie mieszkaniowej urósł rok do roku o 113,19%. GUS jakoś nie uwzględnił tego w swoich wyliczeniach

    OdpowiedzUsuń
  8. " Tutaj prowadzę blog o lokatach raczej z przyzwyczajenia i waszych próśb." - dzięki Marcinie ;)
    Nie poddawaj się !

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale mnie wyruchali w Biz Banku. Założyłem konto 05.03 i dopiero wczoraj dostałem dostęp internetowy( wcześniej były jakieś problemy techniczne). Dzisiaj chciałem założyć lokatę biz pro na 3,6%, ale w systemie b. internetowej jest 3,1%(na stronie 3,6% jest bez zmian; na stronie w regulaminie % tak samo). Nawet nie wiem ile % jest na r. oszczędnościowym. Jestem do tyłu na 172,12gr(m-ce 57.37). Banksterka!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Otrzymał ktoś z was propozycję przedłużenia lokaty w PLUS BANKU ( telefonicznie) ?????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Telefon z Plus Bank 3,35 na 3 m-ce

      Usuń
  11. Noble przedłuży promocję na 4% do końca marca :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Od 13 marca założenie lokaty bezkarnej w BGŻ Optima na 4% jest możliwe tylko po roku "odsiadki". W innym przypadku tylko 2,2% :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja założyłam wczoraj i mam 4%. Konto zamknęłam 13 marca 2015r.

      Usuń
    2. Zaraz po założeniu też miałem 4%, ale po 1-2 dniach oprocentowanie zostało obniżone.

      Usuń
  13. sk bank obniża od 1.04 oproc. e-lokaty 13M z 3,6 na 3,25 i to nie prima aprilis. Odnosnie plus banku, miałem dwa telefony przed tygodniem: propozycja 1 - 3,35, propozycja 2 - 3,45 (obie na 3M). Generalnie kicha w lokatach

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...